Haarverlies door chemotherapie

Het gebruik van geneesmiddelen kan ook leiden tot haaruitval. Bekend is natuurlijk de extreme haaruitval die kan optreden na het gebruik van bepaalde vormen van chemotherapie. haarverlies is een zichtbaar stigma bij patiŽnten die een behandeling tegen kanker moeten ondergaan maar ook andere geneesmiddelen kunnen haaruitval veroorzaken. Van veel medicijnen is wel eens gerapporteerd dat zij bij individuele patiŽnten mogelijk haaruitval hebben veroorzaakt.

De chemotherapie bestrijdt de cellen die zich snel vermenigvuldigen, wat een typisch kenmerk van kankercellen is. Maar de kankercellen zijn niet de enige cellen die zich snel vermenigvuldigen. Dat is ook het geval met de cellen van de haarzakjes die verantwoordelijk zijn voor de haargroei. Bij chemotherapie worden zowel de kankercellen als de cellen van de haarzakjes vernietigd en dat zorgt voor het verlies van hoofdhaar en lichaamshaar.